Zakończyła się budowa pierwszej części obwodnicy Sośnicowic w powiecie gliwickim. We wtorek, 21 października, droga została udostępniona kierowcom przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Budowa 7-kilometrowej obwodnicy kosztowała 125 mln zł, z czego 81 mln zł pochodziło z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Wyprowadzenie tranzytu
Przy okazji otwarcia obwodnicy Sośnicowic, inwestorzy zadania zwrócili uwagę, że kluczowym celem przy przeprowadzeniu tej inwestycji było wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości.
– Bez wątpienia była to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie, poprawiająca nie tylko komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ale co ważne, odciąży ona ruch tranzytowy z centrum Sośnicowic. Na obwodnicę czekali nie tylko kierowcy pokonujący ten właśnie odcinek województwa, ale przede wszystkim lokalna społeczność. Od teraz tranzyt w kierunku Kędzierzyna-Koźla ominie rynek w Sośnicowicach, co było dla mieszkańców dość uciążliwe – wyjaśnił marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
Wtórował mu dyrektor ZDW Katowice – Zbigniew Tabor – który stwierdził, że nadrzędnym celem budowy obwodnicy jest przejęcie ruchu pojazdów ciężarowych jadących w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 zmierzających do węzła Ostropa z autostradą A4.
– Chodzi także o wyprowadzenie ruchu tranzytowego na drogę wojewódzką nr 408 poza obszar zwartej zabudowy Sośnicowic, upłynnienie ruchu tranzytowego oraz zwiększenie aktywizacji gospodarczej przyległych terenów – dodał.
Pierwszy krok
Planowanie obwodnicy Sośnicowic rozpoczęło się już w 2011 roku. Po 14 latach otwarto pierwszy odcinek, który zaczyna się przy węźle Ostropa na autostradzie A4, a kończy połączeniem z drogą wojewódzką nr 408 między Sośnicowicami i Sierakowicami.
Drugi etap budowy obwodnicy, który również zamierza przeprowadzić katowicki ZDW, ma obejmować połączenie DW408 z drogą wojewódzką nr 919 w Trachach w pobliżu rzeki Bierawki.
Nowy odcinek ma mieć jedną jezdnię, oświetlenie oraz system odwodnienia. Projekt przewiduje również powstanie mostów nad ciekami wodnymi, rzeką, linią kolejową oraz skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 919. Umowę na opracowanie dokumentacji podpisano w styczniu 2024 roku, a wykonawca ma czas do października tego roku na przygotowanie projektu. Prace budowlane miałyby rozpocząć się na początku 2026 roku i zakończyć w połowie 2028 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.